Nyheder

Eventyrlysten kom sammen med muligheden for at tænke i nye baner

Sindssygt udfordrende, megaspændende og lidt angstprovokerende. Sådan beskriver den nyuddannede automatikmontør, John Egesby, 57, det at starte en helt ny uddannelse i hans alder. Adgangskravet var en bestået 10. klasse i dansk, matematik, engelsk og fysik – men jeg gik i lære som cykelsmed efter en lidt sløset 9. klasse, så jeg plejer at sige: 10. klasse – det blev de bedste 40 år i mit liv, griner han.

John Egesby fra Vissenbjerg gik på skolebænken som 54-årig, da han tog uddannelsen som automatikmontør. Efter grundforløbet fik han læreplads ved Ceetec i Middelfart, og som færdiguddannet er han også blevet fastansat - her sammen med sin chef, Janni Frandsen (tv).

Jeg trængte til ro på mit arbejdsliv

Jeg er oprindeligt uddannet cykelsmed, og ad omveje blev jeg konsulent for salg og justering af el-scootere og joystick-kørestole, fortæller 57-årige John Egesby. Herudover har jeg ad flere omgange arbejdet på både vinduesproduktion og lager ved en større virksomhed, og det var også her, jeg fik job, da mit distrikt blev nedlagt. Vi bliver med udgangen af 2016 varslet, at lageret rykker til udlandet med udgangen af 2018. En 2-års opsigelsesperiode er ret hård kost, men blev man til det sidste, ville det udløse en bonus, husker John. Undervejs var der også arrangeret noget jobvejledning med gennemgang af ens CV, og en snak om jobmuligheder. Jeg måtte erkende, at kolde lagerhaller med sæsonprægede ansættelser nok ikke var det optimale arbejdsliv i min alder og fremefter, og jeg var træt af at jobsurfe. Jeg ønskede at gå en vej, hvor jeg kunne få stabilitet i mit job, smiler John, og tilføjer; og når nu jeg fik muligheden for at tænke i nye baner, kom eventyrlysten op i mig. Jeg huskede tilbage på min interesse for automatik og robotter i forbindelse med vinduesproduktionen, og begyndte at undersøge, hvad der var af uddannelser på området – enten indenfor betjening eller service og vedligehold.

Livserfaring og hårdt arbejde gav resultater

Da jeg blev ledig januar 2019, havde jeg en næsten færdig plan med i hånden på jobcentret, fortsætter John Egesby. Jeg havde materialet med på uddannelsen som automatikmontør, og vidste hvilken skole, der udbød den. Da min uddannelse som cykelsmed var forældet, kunne jeg tage grundforløbet som opkvalificering på dagpenge. Jeg nåede ikke holdet i januar – hvilket nok var meget godt, for det er primært unge, der starter lige efter folkeskolen, smiler John skævt. Jeg kom på et hold, hvor gennemsnittet var i slut tyverne – selvfølgelig trukket op af mig, tilføjer han. Jeg skulle læse dansk, matematik, engelsk og fysik på 10. klasses niveau samtidig med grundforløbet, og der var virkelig dage, hvor jeg ikke kunne proppe mere viden ind i mit hoved, men med min livserfaring og hårdt arbejde fik jeg et gennemsnit på 7 i matematik og 12 i de andre fag – sammen med en helt ny oplevelse af mig selv på skolebænken; jeg vidste slet ikke, at jeg inderst inde var en 12-tals-pige, griner han.
Lige inden det hele lukkede ned, skulle jeg ud at finde en læreplads, husker John tilbage. Jeg var også på Ceetec med en ansøgning, men da havde de ikke brug for yderligere elever. Derfor blev jeg glad, da skolepraktikkens virksomhedskonsulent senere bad nogle af os om at prøve at kontakte dem.

Når man starter som elev som 55-årig, bliver man mødt som et voksent menneske med både livs- og erhvervserfaring, så jeg kom lynhurtigt tæt på den opgave, jeg sidder med i dag, fortæller John Egesby, der bygger male-maskiner og kabiner samt tørre ovne bygget på automatik.

Vi går efter kemien og viljen til at lære

Vi var lige blevet godkendt til vores første automatiktekniker elev, da John søgte første gang, fortæller produktionschef, Janni Frandsen. Da vi blev godkendt til flere, tog vi fat i SDE, for skolens virksomhedskonsulent kender virksomheden godt, og havde en ide om, hvad det var for en person, vi søgte. John er den ældste elev, jeg har haft til samtale – normalt er de mellem 16 og 30 år, erklærer Janni og sender et smil til John. Virksomheden må gerne afspejle den verden, vi er i, så det var fint med en elev, der ikke var 16 år, da vi i forvejen havde 3 yngre elever. Det er kemien vi går efter, for vi er lidt en familie, pointerer hun. Og så er viljen til at lære vigtig.
Allerede til samtalen føltes matchet helt rigtigt, og så lagde vi en langsigtet plan om, hvor John skulle fortsætte efter læretiden, og i dag har han ansvaret for den fortsatte udvikling på hans område.

Jeg oplever det kan være en fordel med en elev i Johns alder, fremhæver Janni Frandsen. Der sker så meget i unge menneskers liv, og man kan ikke forvente, at de bliver i virksomheden rigtig længe. Men hvis du ansætter en elev på 55 +, er der stor sandsynlighed for at få en medarbejder, der bliver resten af sit arbejdsliv, bemærker hun, og fortsætter; Jeg synes, John er en inspiration til, at man sagtens kan drømme om en anden uddannelse sent i arbejdslivet. Mange ufaglærte jobs er forsvundet, så der er brug for, at man tør tage springet. John bliver ikke vores sidste modne elev, så hvis der sidder en og drømmer om en læreplads, er det en god ide at holde øje med FaceBook og LinkedIn, hvor vi primært rekrutterer.

Jeg er da stolt af mig selv

Det er en kæmpe tilfredsstillelse at have nået målet, fortæller John Egesby synligt stolt. Det skal ikke forstås sådan, at jeg er færdig med at udvikle mig, for det vil jeg fortsætte med, men jeg tager nok ikke flere uddannelser, bemærker han med et smil.
Jeg ønskede at få ro i mit arbejdsliv ved at tage en uddannelse, og det har jeg opnået. Det er altså livskvalitet i stor stil at få ro i sjælen i forhold til sit arbejde, erklærer han, og kommer med et godt råd til andre, der går og overvejer at tage en ny uddannelse:
Det er vigtigt med troen på, at man kan og vil – blandet med en ydmyghed overfor, at man altså ikke kommer sovende til det, slutter han.

Du kan læse mere om Ceetec på https://www.ceetec.dk/

Birgitte Alm, Jobcenter Assens